Satellietwebsites?

Over satellietwebsites doen wilde verhalen de ronde. Ze zouden goed zijn om betalende advertenties te omzeilen en je positie in de zoekresultaten de lucht doen inschieten.

Satellietwebsites: waar draait het allemaal om?

Satellietwebsites of microwebsites staan los van jouw primaire website, maar ze dienen wel een doel dat verband houdt met je hoofdwebsite.

Bevorderen deze sites mijn positie in Google?

Elk van de bovenstaande microsites wordt voor marketingdoeleinden gebruikt. Vaak ook om op bepaalde zoektermen te scoren. Immers, op satellietsites worden veelal links gelegd naar de primaire site. Dat komt de autoriteit van de primaire site in Google ten goede.

Maar: vaak weegt dat minieme voordeel niet op tegen de effort die je ervoor hebt gedaan.  Recente updates van Google (Google Penguin, bijvoorbeeld) hebben het belang van links vanuit weinig autoriteitsvolle websites naar andere websites sterk doen afnemen. Omdat satellietwebsites doorgaans een kort leven beschoren zijn, hebben die zelf weinig autoriteit en geven ze dus niet veel linkjuice door.

Wanneer gebruik ik dan wel een satellietsite?

Picture this: je bent druk in de weer met updates voor je website, en specifiek voor één dienst of product. Je blijft bezig tot je denkt: hier zou ik een volledige site aan kunnen wijden. In zo’n geval kan een satellietsite de oplossing bieden. 

Is dat niet gewoon een landingspagina?

Inderdaad. Een landingspagina dient ook om te focussen op en te scoren in Google voor één dienst of product.

Maar ook niet helemaal. Een landingspagina is nog een pak beknopter dan een satellietsite. Daar komt bij dat een landingspagina altijd op jouw hoofdwebsite staat, een satellietsite niet. Nog iets: een satellietsite kan zelf ook een of meerdere landingspagina’s bevatten (maar dat raden we af). 

Houston?

Is het nu een goed idee om een satellietsite te lanceren of niet? Uiteindelijk is de keuze aan jou. We kunnen je wel nog een checklist meegeven:

  • biedt mijn satellietsite mijn bezoeker extra info over het aanbod?
  • is mijn dienst of het product uitgebreid genoeg om een (kleine) site te vullen?
  • is mijn dienst of het product belangrijk genoeg om een (kleine) site te vullen?
  • heb ik de tijd en energie om een satellietsite te onderhouden en promoten?

Tik je vier keren ‘ja’ aan, dan kun je een satellietsite gebruiken. Zo niet, denk dan nog eens goed na. Doe het in elk geval niet om je ranking in Google te boosten. Doe het ook niet om meerdere producten of diensten te beschrijven. En denk altijd aan de meerwaarde voor jouw bezoeker.